Sluiting Dutch Game Garden wordt betreurd door Dutch Games Association

De Dutch Game Garden (DGG) sluit na 17 jaar met ingang van 2025 de deuren. Het Utrechtse instituut vervult al bijna twee decennia een onmisbare functie in de Nederlandse games industrie, als incubator, organisator, en centrale netwerklocatie. Hun onvermoeibare inzet heeft een bijdrage geleverd aan talloze industrie-initiatieven en -ondernemingen die Nederland op de kaart hebben gezet, waaronder Abbey Games, Monobanda, Tover, Ronimo Games en Vlambeer.

DGA bestuurslid Laurens Rutten, oprichter en CEO van CoolGames dat opgestart is in de DGG, betreurt de sluiting. “Het is eigenlijk ondenkbaar als we nu de kraamkamer van vele succesverhalen in Nederland moeten gaan missen. Zonder de ervaringen van onze eerste jaren bij de Dutch Game Garden, waren we misschien niet zo ver gekomen.”

De DGA schreef eerder dit jaar een steunbrief voor behoud van de Dutch Game Garden, waarin wij stelden dat “de economische en maatschappelijke bijdrage van dusdanige aard is dat er alles aan moet worden gedaan om het voortbestaan van deze organisatie mogelijk te maken”. “Helaas heeft dat niet mogen baten. Wij zijn erg bedroefd over de gang van zaken.”, zegt Jeroen Derwort, voorzitter van de DGA. ”De sluiting van de DGG raakt iedereen in de industrie. Wij ontvangen nu een stortvloed aan geschrokken en teleurgestelde reacties.”

De Dutch Game Garden organiseert onder andere de maandelijks terugkerende Network Lunch en de internationale games-conferentie INDIGO, en publiceert in samenwerking met de DGA de 4-jaarlijkse Games Monitor. “Als branchevereniging vinden wij het belangrijk dat deze evenementen en onderzoeken niet wegvallen”, stelt Martine Spaans, General Manager van de DGA en bestuurslid bij de European Games Developer Federation. “Daarom gaat de DGA snel inventariseren welke elementen we hiervan voort kunnen zetten.”

Dat vult de DGA aan met nieuwe, eigen initiatieven. Een voorbeeld daarvan is een nationaal mentoren-netwerk, dat op de Dutch Game Day op 3 oktober zal worden aangekondigd.

“Ik bezoek veel games industriëen wereldwijd, en hoor dan vaak dat men jaloers is dat wij een instituut als de Dutch Game Garden hebben in Nederland.”, voegt Rami Ismail, bestuurslid overheidsrelaties, toe. “Dat dit instituut juist tijdens een lastige periode in de gamesindustrie verloren gaat is moeilijk te bevatten. Wij hopen dankzij onze steeds betere samenwerking met de overheid ervoor te kunnen zorgen dat de Nederlandse industrie niet nog eens een dergelijke klap hoeft te incasseren.”

De Dutch Games Association spreekt dankbaarheid uit naar de bestuurders, werknemers, en vrijwilligers die de afgelopen 17 jaar de Dutch Game Garden tot een spil van de Nederlandse gamesindustrie gemaakt hebben.

Dutch Games Association regrets Closure of the Dutch Game Garden

The Dutch Game Garden (DGG) will close its doors in 2025 after 17 years of operation. The Utrecht-based institution has played an indispensable role in the Dutch games industry for nearly two decades, serving as an incubator, organizer, and central networking hub. Their tireless efforts have contributed to numerous industry initiatives and ventures that have put the Netherlands on the map, including Abbey Games, Monobanda, Tover, Ronimo Games, and Vlambeer.

DGA board member Laurens Rutten, who is founder and CEO of the DGG-incubated CoolGames, regrets the closure. “It is almost unthinkable that we would now have to miss the incubator of many success stories in the Netherlands. Without the experiences of our first years at the Dutch Game Garden, we might not have come this far.”

Earlier this year, the Dutch Games Association (DGA) wrote a letter of support advocating for the preservation of the Dutch Game Garden, stating that “the economic and societal contribution is of such importance that every effort should be made to ensure the survival of this organization.” “This has not been successful. We are deeply saddened by this turn of events,” says Jeroen Derwort, chairman of the DGA. “The closure of DGG affects everyone in the industry. We have been receiving a flood of shocked and disappointed responses.”

The Dutch Game Garden organizes monthly Network Lunch events, the international games conference INDIGO, and, in collaboration with the DGA, publishes the quadrennial Games Monitor. “As an industry association, we believe it is crucial that these initiatives and studies continue,” says Martine Spaans, General Manager of the DGA and board member of the European Games Developer Federation. “Therefore, the DGA will quickly assess which aspects we can carry forward.”

The DGA is complementing this with new initiatives of its own. One example is a national mentoring network, which will be announced on Dutch Game Day on October 3.

“I visit many game industries worldwide, and I often hear people express envy that we have an institution like the Dutch Game Garden in the Netherlands,” adds Rami Ismail, board member for government relations. “That this institution is being lost during this challenging time for the games industry is hard to comprehend. We hope that through our increasingly strong collaboration with the government, we can ensure that the Dutch games industry does not face such a blow again.”

The Dutch Games Association expresses its gratitude to the directors, employees, and volunteers who have made the Dutch Game Garden a cornerstone of the Dutch games industry for the past 17 years.

Scroll to Top