My name is Rami Ismail, and I am the Government Relations board member of the Dutch Games Association. I’d like to give you occasional updates on the work we’re doing, behind the scenes, to ensure the government and the industry work together to ensure we all have the best opportunities to make games in the Netherlands.
De focus voor de lobby de afgelopen periode was de toekomst: met de seismische veranderingen in de samenleving en het Nederlandse gameslandschap het afgelopen jaar komen nieuwe benodigdheden, mogelijkheden, en problemen. Om de industrie de beste kansen te geven, moet de Dutch Games Association daarop inspelen – en daarvoor zijn nieuwe relaties, en nieuwe inkomstenbronnen nodig.
Een deel daarvan is informatievergaring en verhaalvertelling. Daarom reisde ik naar België, Duitsland, de Verenigde Staten, en Zuid Afrika – om in plekken met enigszins vergelijkbare omstandigheden de lokale en internationale overheid te spreken. Het is duidelijk dat we in Nederland nog veel in te halen hebben – en dat onze concurrentiepositie daardoor toch wel echt praktisch onder druk staat. Waar Nederland al decennia een vooraanstaande rol speelt, is een gebrek aan fiscale ondersteuning momenteel een enorm risico voor innovatie en weerbaarheid.
Met het bovenstaande in het achterhoofd, heeft de Dutch Games Association een aanvraag gedaan bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur, en Wetenschap om de transitie van de Dutch Games Monitor vanuit de Dutch Game Garden te financieren. Daardoor kan de Dutch Games Monitor blijven bestaan, zodat er een duidelijk inzicht is in de prestaties, mogelijkheden, en risicos van onze industrie. Beter inzicht leidt ertoe dat wij als DGA onze diensten en evenementen kunnen aanscherpen op onze bestaande situatie en de toekomstsituatie die wij ambiëren, en de overheid kunnen informeren en activeren waar mogelijk, en nodig.
Het doel van deze transitie is een extra focus leggen op de langetermijnsweerbaarheid van de gamesindustrie in Nederland. De COVID-periode, specifiek, legde in vele landen heel duidelijk bloot hoe snel een industrie kon schakelen en groeien tijdens de early boom van COVID, waarbij het grootste merendeel van de wereldbevolking thuis geïsoleerd toch maar een paar uurtjes ging gamen.
De jaren na de COVID-lockdowns maakten dan weer duidelijk hoe weerbaar een industrie was. Waar overindexering door investeerders de gamesindustrie financieel buiten proporties deed groeien tijdens de quarantaine, deed onderinvestering de industrie in 2022 en 2023 wereldwijd instorten. In veel landen waar ik op bezoek was was deze schokgolf beperkt dankzij overheidsingrijpen, maar in Nederland was ons grootste voordeel de relatief kleine schaal van veel gamesbedrijven. De middengroep, studios van 20 tot 60 werknemers, werd in Nederland hard getroffen: er is slechts een zeer beperkt lokaal investeringsklimaat, en zonder fiscale hulpmiddelen zoals die in Vlaanderen en Duitsland, is de Nederlandse industrie ook relatief duur voor buitenlandse investeringen.
De transitie van de Dutch Games Monitor gaat proberen de cijfers van deze verhalen in kaart te brengen. Daarvoor werkt de Dutch Games Association in eerste instantie nauw samen met de Dutch Game Garden, om vervolgens de hoofdtaak van de Monitor voor de toekomst permanent over te nemen.
Daarnaast was er een in het kader van de Dag van de Ondernemer een bezoek van een kamerlid. Waar de DGA traditioneel dankbaar gebruik heeft mogen maken van de gastvrijheid van Nederlands grootste studios, heb ik vanuit de lobby de doelstelling opgezet de overheid bloot te stellen aan de grote variëteit van de Nederlandse gamesindustrie. Voor deze gelegenheid hebben wij gekozen te focussen op het “kleine” gedeelte van midden-kleinbedrijf – en specifiek de hoop dat de overheid ondersteuning kan bieden aan ondernemingen met een explosieve groeipotentie. Studio Deloryan schreef hierover een rapportage, die hier te lezen is.
Verder onderzoekt de DGA deze weken ook de vorm van samenwerking met de Federatie Creatieve Industrie, een partner die onder andere de werkdruk op de lobby kan verlagen. Door veranderingen in specifiek het TOP-sectorenbeleid, heeft de FCI de mogelijkheid een gat te vullen. Daarvoor is wel meer geld nodig, en vanuit de DGA is het nu de vraag of wij dergelijke kosten nu beter elders kunnen uitgeven. Wij geloven dat een sterkere focus op games en de gamesindustrie de investering absoluut waardevol kan maken, en de gesprekken hierover met de Federatie zijn zeer positief.
Daarmee zit de periode er weer op. De komende maand is de vakantieperiode voor velen van jullie, en daarmee ook de ministeries en overheidspartijen waarmee de lobby werkt. Ik wens iedereen dan ook fijne feestdagen, weinig nieuwjaarswerk, een gelukkig nieuwjaar, en een sterk begin van 2025.
— English—
The focus of the lobbying efforts in recent months has been on the future: with the seismic changes in society and the Dutch gaming landscape over the past year, new needs, opportunities, and challenges have emerged. To give the industry the best chances, the Dutch Games Association (DGA) must respond to these developments—requiring new relationships and new sources of funding.
Part of this effort involves gathering information and storytelling. That’s why I traveled to Belgium, Germany, the United States, and South Africa—to speak with local and international governments in places with somewhat comparable conditions. It’s clear that the Netherlands has a lot of catching up to do, and our competitive position is therefore under considerable pressure. While the Netherlands has played a leading role for decades, a lack of fiscal support currently poses a significant risk to innovation and resilience.
With this in mind, the Dutch Games Association has submitted a request to the Ministry of Education, Culture, and Science to finance the transition of the Dutch Games Monitor from the Dutch Game Garden. This will allow the Dutch Games Monitor to continue, providing clear insights into the performance, opportunities, and risks of our industry. Better insights enable the DGA to fine-tune its services and events based on the current and desired future situations and to inform and activate the government where possible and necessary.
One focus of this transition is the long-term resilience of the Dutch gaming industry. The COVID period, specifically, highlighted how quickly an industry could adapt and grow during the early boom of the pandemic when much of the world’s population, isolated at home, decided to spend a few hours gaming.
The years following the COVID lockdowns then made it clear how resilient an industry was. While over-indexing by investors caused the gaming industry to grow disproportionately during quarantine, underinvestment led to a global collapse in 2022 and 2023. In many of the countries I visited, this shockwave was mitigated by government intervention, but in the Netherlands, our greatest advantage was the relatively small scale of many gaming companies. The middle group—studios with 20 to 60 employees—was hit hard in the Netherlands: the local investment climate is very limited, and without fiscal tools like those in Flanders and Germany, the Dutch industry is also relatively expensive for foreign investors.
The transition of the Dutch Games Monitor aims to map out the data behind these stories. For this, the Dutch Games Association is initially working closely with the Dutch Game Garden, with the goal of permanently taking over the main task of the Monitor for the future.
Additionally, as part of the “Entrepreneur’s Day,” a Member of Parliament paid a visit. While the DGA has traditionally benefited from the hospitality of the Netherlands’ largest studios, I have set a goal of exposing the government to more of the variety of the Dutch games industry. This visit focused on the “smaller” segment of small and medium-sized enterprises—specifically the hope that the government can support companies with explosive growth potential. Studio Deloryan wrote a report on this, which can be read here.
Furthermore, in the coming weeks, the DGA is exploring forms of collaboration with the Federation Creative Industry (FCI), a partner that can help reduce lobbying workload. Due to changes in the TOP sectors policy, the FCI has the opportunity to fill a gap. However, this will require more funding, and the DGA is now questioning whether these costs might be better spent elsewhere. We believe that a stronger focus on games and the gaming industry would make the investment absolutely worthwhile, and discussions with the Federation have been very positive.
With that, this period comes to an end. The coming month is a holiday season for many of you, including the ministries and government bodies we work with in our lobbying efforts. I wish everyone happy holidays, minimal New Year’s work, a happy new year, and a strong start to 2025.